Persbericht: maak er een win-winsituatie van

win-win

Het was even afwachten of het persbericht zich staande zou houden in het huidige medialandschap. Maar dat blijkt glansrijk het geval. Mits nieuwswaardig en goed geschreven, creëer je ermee een win-winsituatie voor bedrijf/organisatie én voor de pers.

Tien regels voor een persbericht waarmee de journalist aan de haal kan.

  1. Het lijkt een open deur, maar hij moet genoemd: gebruik het persbericht alleen voor nieuws! Zodra er sprake is van een update of een mededeling kun je je doelgroep beter op een andere (directe) manier benaderen.
  2. Wil je een persbericht dat hoog scoort op internet? Houdt het ‘natuurlijk’. Vergeet het gekunsteld herhalen van trefwoorden of het gebruik van zoveel mogelijk links. Google plaatst je bericht er niet hoger door, in tegendeel. Concentreer je op relevante en unieke informatie, ‘gewoon’ gericht op je doelgroep.
  3. Heb je perslijst paraat. Welke on- en offline media zijn relevant? Voor nieuws dat interessant is voor een lokaal publiek: concentreer je op de media met een regionale invalshoek. Check contactpersonen, zodat je bericht in de mail van de juiste journalist terecht komt.
  4. Zorg voor een goede timing. Wie in de krant van overmorgen wil staan, doet er goed aan te weten wanneer de deadline is.
  5. Bedenk voor je gaat schrijven voor wie je het bericht eigenlijk maakt: wie is je doelgroep? Waarom zouden ze het verhaal dat je wilt vertellen interessant vinden? Schrijf het persbericht zo, dat de lokale pers er zo min mogelijk aan hoeft te doen. Het mes snijdt aan twee kanten: je deelt precies die informatie die je kwijt wilt. En de media hebben een bericht dat ze zo kunnen plaatsen.
  6. Maak je verhaal extra toegankelijk door directie, een medewerker of een klant te citeren.
  7. Stuur (een link naar) aantrekkelijk beeldmateriaal mee. Geef zo mogelijk wat te kiezen.
  8. Personaliseer je perslijst, zodat je gericht kunt nabellen. Ook kan het handig zijn om de specifieke interesse van een journalist te weten. Kies je favorieten en nodig hen gericht uit voor een exclusief interview.
  9. Voeg waarde toe. Bevat je facebookpagina of website informatie in de vorm van beeld, film of tekst die het persbericht verdieping geeft? Verwijs ernaar!
  10. Een leuk filmpje waarnaar je in je persbericht verwijst, wordt op internet gedeeld – bijvoorbeeld door klanten van een pas geopende winkel of door ouders van een school. Gedeeld nieuws reist verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *