Print of online publiceren?

MobileMatters

Wie wil er nou niet sparren met de winnaars van de Grand Prix Customer Media 2013 over het maken van magazines! Zetten we informatie online, of kiezen we toch voor good old print?

Logeion

Op 11 februari  organiseerde de vakgroep Bedrijfsjournalistiek van Logeion de mogelijkheid om in drie speeddates je magazine voor te leggen en specifieke feedback te vragen. Ik schoof aan bij Simone Koudijs (Proof), Sabine Rosseel (Decom) en Elien van Egdom (Proof Studio); alle drie vakvrouwen met inzicht in bladen maken, vormgeving en het evenwicht tussen online en offline publiceren.

Trends

Hartstikke leuk is het, om met een stapel bedrijfsbladen op tafel de trends van nu te zien: glanzend papier is passé, mat en glad 2014. A4 is enorm uit, een vierkant model zeer populair. Redacties die van hun opdrachtgevers de ruimte krijgen, nemen die vrij letterlijk bij het maken van hun blad. Véél beeld en kleur is de trend – als je dan toch voor papier gaat.

Online of print?

Bij mijn eigen opdrachtgevers zie ik de zoektocht naar de ‘beste’ keuze: zetten we informatie online, of kiezen we toch voor good old print? Is een digitale nieuwsbrief niet veel goedkoper en moderner? (Niet per se!) En als we kiezen voor een mix: wat zetten we dan online, en wat brengen we offline?

Els Witte maakte onder andere:

WTCNews en WTCGreen, Nieuwsbrief PIE, Nieuwsbrief Akerboom.

Come back

Opmerkelijk is dat er in een tijd waarin veel wordt gewerkt met online communicatie, bedrijven weer de toegevoegde waarde ontdekken van print. Wie voor de klas staat, een machine bedient, patiënten helpt, pakt makkelijker een magazine of nieuwsbrief. Ook in omgevingen waar mensen bureauwerk verrichten en onafscheidelijk zijn van i-pad en i-phone maakt papieren informatie een come back. Het past bij een ander moment, blijkt een welkome afwisseling. Er wordt, kortom, welbewust aangesloten bij een moment en een doelgroep.

Geïntegreerd

De tendens gaat richting geïntegreerde communicatie en daarbinnen een strategische keuze en segmentering. Globaal: nice to know in print en need to know in websites.

De ‘hub’ van informatie staat online. Hier vind je het technisch handboek, het huishoudelijk reglement, álle foto’s van de borrel, de contactinformatie. Print gaat over sfeer en emotie; het houd de lezer langer vast. Hier staat het achtergrondinterview met de directeur, een impressie van het feest, lees je nieuwtjes en noteer je die interessante website of app. De vormgeving zorgt voor ‘instapmomenten’. Het lange artikel krijgt alle ruimte. Layar? Alweer passé. De lezer wil zich concentreren op de beeld en tekst –  en daarvan genieten.

Inspiratie uit België

Veel bewondering oogstte het magazine Mobile Matters van Custom publisher Decom. Deze eenmalige uitgave, nota bene over digitale content strategie, was winnaar van de Grand Prix Customer Media 2012. Geïnspireerd op de i-pad, veel beeld en infografiek, icoontjes en buttons, en prima content. Compliment voor maker Stapel.