Real Estate verzet de bakens

Provada 2014Begin juni kwam de Nederlandse vastgoedwereld bijeen op de Provada in de RAI. CBRE organiseerde, samen met CoreNet, het jaarlijkse Eindgebruikers-debat. “Over vijftien jaar ontmoeten we de klant waar hij wil. Kantoren hebben we veel minder nodig.” 

 

Publicatie

Het debat mondde uit in een publicatie, waarvan de content door EWB werd verzorgd. Op 3 juni schoof ik aan bij een tafel van eindgebruikers en adviseurs en luisterde naar de toekomstvisie van drie multinationals: Royal Bank of Scotland, Unilever en Xerox. Hoe zagen zij de toekomst van hun bedrijf en welke rol zou real estate daarin moeten vervullen?

 

Vastgoedbouwers oriënteren zich

Vastgoedbouwers, – bezitters en -gebruikers heroriënteren zich op de behoefte aan kantoren en winkels, nu en de toekomst. Waar het ‘vroeger’ rendabel was gewoon te bouwen, is het de laatste tijd zaak om pas op de plaats te maken en te onderzoeken: wat heeft de eindgebruiker – gezien economische en technische ontwikkelingen – eigenlijk nodig?

 

Sleutelbegrippen

Ingrijpende veranderingen worden door de bedrijven voorzien. Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om dicht bij de klant te staan – waar zou je nog (veel) kantoren voor nodig hebben? Flexibiliteit en integratie werden gezien als nieuwe sleutelbegrippen.

 

General Services Organisation

Vooral in grote, corporate organisaties lijkt een General Services Organisation in opkomst. Afhankelijk van de focus van het bedrijf werken afdelingen als Real Estate, HR, IT, Legal en Procurement hierin samen. Ze koppelen databases en formuleren gezamenlijk doelen. “Het is effectief, de kosten gaan omlaag, tevredenheidscores stijgen,” betoogde een spreker. Het publiek nuanceerde, wikte en woog. De boodschap kwam over. De vastgoedwereld lijkt de bakens te verzetten.

 

De publicatie van CoreNet en CBRE is te vinden op de site van CBRE.