Visie en lef op Texel

texel logo

De gemeente Texel staat voor de uitdaging bestuurlijk zelfstandig te blijven, terwijl het takenpakket groter wordt. “Waar vinden we de beste kandidaten voor een nieuw managementteam?”

 

Een nieuw MT

Om bestuurlijk zelfstandig te blijven ontwikkelt de gemeente Texel zich tot regiegemeente – een ontdekkingsreis waarin het management het voortouw neemt. Een nieuw managementteam werd daartoe dit voorjaar geformeerd. Visie en lef waren belangrijke functie-eisen, plus het vermogen de teams geïnspireerd voor te gaan in een cultuuromslag.

Belangrijkste vragen

Vooraf waren de belangrijkste vragen: waar vinden we de beste kandidaten, welke media zijn het meest geschikt en wat is de boodschap die de juiste mensen aanspreekt? Ook in de beantwoording van deze vragen schuwde de gemeente de ontdekkingsreis niet – mét enige hulp van buitenaf én met enige haast.

Tweeledig traject

De hulp die ik kon bieden was tweeledig. Nadat het besluit om landelijk te werven snel was genomen, vroeg de gemeente advies over de juiste mix van digitale werving en adverteren in de landelijke en lokale pers. Zowel de Volkskrant als het NRC hebben daarin een geavanceerd aanbod, en laten daarnaast goed zien welk lezerspubliek zij bereiken. Andere opties waren onder meer digitaal adverteren op LinkedIn en op Gemeentebanen.nl. De gemeente kreeg een overzicht van de mogelijkheden, de lezersgroepen van de diverse media, uitgesplitst in leeftijden, functieniveau’s en marktsegment – en koos.

Gelijktijdig werkten we aan de teksten voor de diverse media. Een interessante exercitie, waarin we in een intens traject gaandeweg de juiste accenten en dito toon vonden.

Geschikt □ Ongeschikt □

De gevoerde wervingscampagne werd een succes. Op het eiland, maar ook daarbuiten, werd een aantal geschikte kandidaten gevonden, waarmee de gemeente in gesprek ging. Want geschikt is één ding, op een eiland willen en kunnen aarden, is een tweede.

Het nieuwe management trad voor de zomer 2013 aan.