Het personeelsblad: tool in internal branding

bedrijfblad tool bij branding

Branding – werken aan een sterk merk – helpt om je als werkgever te profileren. Je zittende personeel is het levende bewijs hoe boeiend, uitdagend en kansrijk het is om juist bij jou te werken. Het personeelsblad verbindt en informeert. Hoe zet je het in?

Weten waar de werkgever voor staat

Als je als (potentiële) medewerker weet waar een werkgever voor staat, kun je bewust kiezen: dáár wil ik werken. Bijvoorbeeld vanwege de sfeer in het bedrijf, de mensen die er werken of de mogelijkheden die het biedt om door te groeien. Daarvoor kun je social media inzetten, maar ook het personeelsblad blijft een sterk medium.

Starbucks

Starbucks

Starbucks  bijvoorbeeld, laat daar geen twijfel over bestaan. Dit bedrijf zet vooral in op social media.  Check ook hun Twitter– en Facebook-account. Als horeca je ding is, dan is je interesse gewekt.

ING

ing_leeuw

Ook het personeelsblad – papier of digitaal – heeft de potentie om te scoren. Daar vind ik ING een goed voorbeeld van. De nieuwsbrief wordt via intranet verspreid, daar is helaas geen link van  beschikbaar. Bij het corporate magazine ligt dat gelukkig anders.

De magazines / communities van ING:
  • nemen medewerker en externe lezer mee in visie en strategie
  • geven de hoogste echelons een gezicht
  • belichten een onderwerp vanuit meerdere invalshoeken
  • bieden CEO/manager en medewerker een platform om met elkaar in gesprek te gaan
Hoe houdt ING zijn mensen geïnformeerd en betrokken? 

ING telt wereldwijd zo’n 91.000 medewerkers, waarvan 16.000 in Nederland. Ze werken door het hele land. Medewerkers zijn over het algemeen goed opgeleide vakmensen, met expertises die variëren van bankproducten tot inkoop en ICT. Volgens ING Nieuws heeft ING Nederland 8,1 miljoen particuliere klanten en 600.000 zakelijke klanten. Wie de berichtgeving volgt, weet dat de bank al jaren volop in ontwikkeling is. Met name automatisering verandert de manier van werken en de dienstverlening; keerzijde hiervan is banenverlies. Er is, kortom, veel om intern over te communiceren. Hoe houdt ING zijn mensen goed geïnformeerd en betrokken?

Strategische en operationele mix
  •  Aan papieren magazines doet ING niet meer: als medewerker van ING ontvang je alles via mail en communiceer je zelf in communities op intranet. Ondanks de complexiteit van het bedrijf is de communicatiestructuur simpel en transparant.
  • Eens per maand ontvangen alle medewerkers van ING Nederland een nieuwsbrief in hun mailbox. De belangrijkste onderwerpen worden geïntroduceerd en de medewerker maakt zijn keus. Na doorklikken ziet hij het artikel met in de marge alle andere onderwerpen van die maand. Onderwerpen zijn een mix van strategisch en operationeel. De nieuwsbrieven zijn ingebed in intranet, en in principe niet bedoeld voor de buitenwereld.
  • Eens per kwartaal meldt de nieuwsbrief het verschijnen van een nieuwe editie van ING World. ING World is – tenminste in Nederland – tweetalig te downloaden: in Nederlands en Engels. In tegenstelling tot de nieuwsbrieven heeft ING World een tweeledige doelgroep: eigen medewerkers en de gehele buitenwereld. De onderwerpen spelen in op ING-brede ontwikkelingen en aandachtsgebieden. Menig onderwerp is verrijkt met video of een presentatie. Zo geeft bestuursvoorzitter Ralph Hamers ‘life’ een kwartaalupdate in de meest recente editie (Q4 2014). Deze editie heeft als thema ‘Family’. Het belang van familiebedrijven voor de economie komt aan bod, maar ook hoe familiebanden werken in een interview met primatoloog Frans de Waal.
  • Op intranet vindt de medewerker het Buzz-platform: een verzameling van communities met thema’s die weerspiegelen wat binnen ING leeft. ING World zit er tussen, maar ook Scuba en ING Runners. Eenmaal aangesloten bij een community kun je stellingen poneren, vragen de wereld in sturen, discussiëren, liken of gewoon meelezen. De inhoudelijke thema’s worden alle actief gevolgd door de CEO of manager; je zit virtueel met ze om tafel. Bij een ING-evenement zoals de ING-Hackaton geven managers complimenten (“Heb een paar geweldige apps gezien”) en commentaars, de ‘hackers’ reageren.

    Smoelt goed, voelt goed

    “Al snap ik dat veel binnenskamers blijft: met de nieuwsbrief, ING World en de Buzz-communities heb ik de indruk dat ik eerlijk op de hoogte wordt gehouden,” zegt een medewerker van ING. “De artikelen gaan ergens over, de onderwerpen zijn volwassen. Dat is belangrijk; ik voel me daardoor serieus genomen. Op elk artikel kan ik reageren of de discussie volgen. Smoelt goed. Voelt goed.”  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *