Het jaarverslag 2022 maak je niet (alleen) in 2023. Voor een document dat motiveert, vertelt, uitnodigt en bijdraagt aan het imago begin je veel eerder. Zo pak je het aan:
Lees verder Jaarverslag 2022: nu mee beginnenHet verhaal van je bedrijf 3x benut

Druk, tijd te kort? En altijd op zoek naar nieuwe manieren om je organisatie te profileren, te verbinden? Als recruiter, afdeling Interne Communicatie (IC) en Marketing herken je dat vast. Stel je voor dat je tijd zou kunnen besparen door één verhaal drie keer te benutten. En dat dat bovendien een mooie plus zou betekenen voor jouw eigen, specifieke missie. Intern én extern. Naar klanten, sollicitanten en medewerkers. Dat is eenvoudiger dan je misschien denkt.
Benieuwd?
Lees verder Het verhaal van je bedrijf 3x benutVoor wie maak je dat jaarverslag eigenlijk?

Natuurlijk: je maakt het jaarverslag voor aandeelhouders, subsidieverstrekkers, en stakeholders als pers en politiek. Voor hen stel je een terugblik samen over diverse aspecten van je bedrijfsvoering. Met cijfers, duurzaamheid en personele zaken. Maar wat zou er gebeuren als je voor een andere doelgroep zou kiezen? Wie is geïnteresseerd en waarin? En wat kun je ermee bereiken?
Lees verder Voor wie maak je dat jaarverslag eigenlijk?Die school voelt goed!

Als school heb je te maken met een heel specifieke ‘klantgroep’ die zich on- en offline oriënteert. Jouw school heeft een eigen karakter, met pluspunten waarmee je je onderscheidt. De buurschool ook! Hoe zorg je ervoor dat ouders voor jou kiezen? Tegen elkaar zeggen: ‘Díe school? Die voelt gewoon goed’.
Lees verder Die school voelt goed!Met praktijkverhalen win je sollicitant en klant

Voorjaar 2016 was ik actief opzoek naar een baan. Ik bekeek websites, zocht naar mensen die ik er kende. En was geïnteresseerd in verhalen van medewerkers. Hoe zagen ze eruit; jong, oud, beetje nep of sympathiek? Wat zeiden zij over sfeer, cultuur en werkzaamheden? Geloofde ik het? Werd ik er enthousiast van?
Hoe ik ontdekte welke verhalen mooi zijn.
En welke nog beter.
Aan wélke communicatie wil je werken?

Je ziet het met name bij groeiende bedrijven: naast het succes waar je met zijn allen supertrots op mag zijn, dreigen er in de uitvoering allerlei zaken mis te gaan. Qua communicatie groei je uit je jas! Onderlinge miscommunicatie ligt op de loer, het proces dat je doorloopt met de klant wordt complexer. En er valt veel meer uit te leggen en te delen met een team waarvan je niet (meer) iedereen, elke dag goedemorgen wenst. Hoe bepaal je wát je gaat verbeteren? Waar begin je?
Lees verder Aan wélke communicatie wil je werken?Ook nette organisaties lobbyen (slim!)
Lobbyen is ‘hot’. Organisaties, gemeenten en bedrijven onderzoeken – geheel in het nette – de mogelijkheden. Lobbyen is het uitdragen van een standpunt, liefst samen met medestanders. Mits goed getimed, kun je er echt wat mee bereiken.
Lees verder Ook nette organisaties lobbyen (slim!)Persbericht: maak er een win-winsituatie van

Het was even afwachten of het persbericht zich staande zou houden in het huidige medialandschap. Maar dat blijkt glansrijk het geval. Mits nieuwswaardig en goed geschreven, creëer je ermee een win-winsituatie voor bedrijf/organisatie én voor de pers.
Lees verder Persbericht: maak er een win-winsituatie vanBalans tussen boardroom & branding
Visie, missie en kernwaarden zijn vaak een product van degenen die sturing geven aan een organisatie of bedrijf. Nu alleen nog de implementatie in de organisatie.
Lees verder Balans tussen boardroom & brandingHoe zorg je voor een sterk merk?
Een sterk merk is belangrijk. Mensen hebben het eerder op het netvlies en willen ermee worden geassocieerd. Een ‘sterk merk’ geeft een goed gevoel. Niet alleen weggelegd voor Coca Cola en Apple, ook de buurtschool kan een sterk merk zijn.
E-mail en persbericht werken het best

Journalisten wordt getriggerd op twitter, maar zien liever een goed persbericht in hun mailbox. Om vervolgens op zoek te gaan naar betrouwbare, authentieke bronnen voor diepgang.
Lees verder E-mail en persbericht werken het bestHet personeelsblad: tool in internal branding

Branding – werken aan een sterk merk – helpt om je als werkgever te profileren. Je zittende personeel is het levende bewijs hoe boeiend, uitdagend en kansrijk het is om juist bij jou te werken. Het personeelsblad verbindt en informeert. Hoe zet je het in?
Lees verder Het personeelsblad: tool in internal branding“De markt mag van ons het beste verwachten”

Prachtig vakwerk: Akerboom Yacht Equipment (AYE) levert het al jaren. Een eerste nieuwsbrief ging medio november naar klanten en relaties.
Lees verder “De markt mag van ons het beste verwachten”Natuur & Milieu scoort bij Transparant Prijs
Medio oktober werd de Transparant Prijs 2013 uitgereikt. Het jaarverslag van Natuur & Milieu dong mee en scoorde hoog op compliance en communicatie.

Real Estate verzet de bakens
Begin juni kwam de Nederlandse vastgoedwereld bijeen op de Provada in de RAI. CBRE organiseerde, samen met CoreNet, het jaarlijkse Eindgebruikers-debat. “Over vijftien jaar ontmoeten we de klant waar hij wil. Kantoren hebben we veel minder nodig.”
Lees verder Real Estate verzet de bakensAan de wieg van het CJG

Ze hebben geruisloos hun plek gevonden: de gemeentelijke Centra voor Jeugd en Gezin. De laatste werden in 2011 geopend. De totstandkoming van de CJG’s was een fikse operatie.
Lees verder Aan de wieg van het CJGPrint of online publiceren?

Wie wil er nou niet sparren met de winnaars van de Grand Prix Customer Media 2013 over het maken van magazines! Zetten we informatie online, of kiezen we toch voor good old print?
Lees verder Print of online publiceren?Gedecentraliseerde jeugdhulp in Scandinavië

In 2015 krijgen Nederlandse gemeenten bestuurlijk en financieel de verantwoordelijkheid over de Jeugdhulp; het NJi onderzocht hoe gemeenten in Scandinavië hiermee omgaan. Ik redigeerde het rapport.
Lees verder Gedecentraliseerde jeugdhulp in ScandinaviëWTCGreen is uit!

Hoe groen is WTC Amsterdam en Zuidas? Als extern redacteur van de bladen van het WTC volg ik het op de voet.
Lees verder WTCGreen is uit!Bloggende schilder

Pascal van Duijkeren heeft zijn eigen schildersbedrijf. Een vakman die graag zijn kennis deelt. Ik maakte een website voor hem.
Lees verder Bloggende schilder