Met praktijkverhalen win je sollicitant en klant

praktijkverhalen collega'sVoorjaar 2016 was ik actief opzoek naar een baan. Ik bekeek websites, zocht naar mensen die ik er kende. En was geïnteresseerd in verhalen van medewerkers. Hoe zagen ze eruit; jong, oud, beetje nep of sympathiek? Wat zeiden zij over sfeer, cultuur en werkzaamheden? Geloofde ik het? Werd ik er enthousiast van?

Hoe ik ontdekte welke verhalen mooi zijn.
En welke nog beter.

Mooi!

Mijn sollicitaties mondden uit in een baan bij scheidingsspecialist Zorgeloosch. Uitgerekend een bedrijf dat op dat moment nog geen medewerkers aan het woord liet op haar website. Jammer, maar de gesprekken met algemeen directeur, consultant, HR-man en marketing manager waren prettig genoeg. Toen we zomer 2017 de corporate website vormgaven, bespraken we wel meteen het toevoegen van portretten van medewerkers in verschillende functies. Inderdaad: met het oog op werving. Collega’s vonden het trouwens leuk om eraan mee te werken. Ze spraken vanuit hun hart over hun werk, kansen en sfeer. Al mocht niet alles worden vereeuwigd, er bleef meer dan genoeg over waar ze trots op zijn. Het verhaal van Maarten en dat van Nadine geeft daar een goed beeld van.

Mooi! Want wat motiveert meer dan het enthousiasme van een vakbroeder of –zuster; mogelijk je toekomstige collega?

 

Béter!

Al google-end kwam ik deze week een artikel tegen over inbound recruitment van Edwin Vlems uit mei 2017  . Inbound recruitment is een sympathieke tegenhanger van actieve recruitment, die vaak wat opdringerig overkomt. De bedrijven die Vlems noemt, ervoeren het effect. Neem PieterBas. Deze automatiseerder plaatst verhalen over hun projecten. ‘Interessant voor de klant’, dacht de directie. De medewerkers zijn de gloedvolle vertellers. En daarmee ambassadeurs voor hun bedrijf.

Beter! dacht ik meteen. Maar waarom?

Dáár dus!

Ik heb het vaak genoeg gezien: als een bevlogen specialist vertelt over zijn werk, dan vergeet hij zichzelf. Hij krijgt sterretjes in de ogen en doet er alles aan om uit te leggen wat zijn project zo speciaal maakt. Met wie hij samenwerkt. En welke kennis of techniek eraan te pas komt. Op de foto’s zie je de medewerker in actie. Dat alles komt over. Niet alleen bij de potentiële klant, maar ook bij vakgenoten. ‘Zo! Dát wil ik ook doen. En dáár dus.’

Echt en heldhaftig

Niet elk bedrijf leent zich voor inkijkjes in projecten. Het jouwe wel? Mijn tip: bespreek met de afdeling Marketing en HR welke functies je graag in de spotlights wil zien. En schrijf de praktijkverhalen, samen met je medewerkers. Een goede afloop: dat is natuurlijk de clou van je verhaal. Maar laat ook de twijfels zien en wat in eerste instantie niet zo goed ging. Als je dat durft, wordt je verhaal echt en heldhaftig Zo combineer je marketing en inbound recruitment. Scheelt je werk. En je scoort een dubbel effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *