Voor wie maak je dat jaarverslag eigenlijk?

Els Witte jaarverslag doelgroep

Natuurlijk: je maakt het jaarverslag voor aandeelhouders, subsidieverstrekkers, en stakeholders als pers en politiek. Voor hen stel je een terugblik samen over diverse aspecten van je bedrijfsvoering. Met cijfers, duurzaamheid en personele zaken. Maar wat zou er gebeuren als je voor een andere doelgroep zou kiezen? Wie is geïnteresseerd en waarin? En wat kun je ermee bereiken?

 

Het jaarverslag 2018 van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) leest als een digitaal magazine. Telefonische interviews met bevlogen deskundigen leverden een berg inhoudelijke input. De opdracht was: maak er pakkende teksten van die het werkveld recht doen en uitnodigen om te lezen. Best een uitdaging, want het moest mooi worden en er was een strakke deadline. Bekijk hier het resultaat.

Wie is geïnteresseerd?

  • Je medewerkers!

Niemand is zo betrokken bij jouw organisatie als je medewerkers. Toch?
In een jaar gebeurt veel! Terugkijken geeft verbondenheid en maakt trots. Zomaar een greep: waren er successen om te vieren, tegenslagen om te verwerken? Wat waren de grootste uitdaging en hoe ging je die samen te lijf? Wat waren beleidsontwikkelingen en hoe hebben zij die ervaren? Maak voor hen een jaarmagazine dat het waard is om te bewaren.

Jaarverslag NJi 2018

  • Je klanten en relaties (bestaand en nieuw)

Je relaties zijn op zoek naar het verhaal achter de cijfers. Waar zij zichzelf in herkennen, en dat hen vertrouwen geeft in jouw organisatie. Al eens overwogen om het jaarverslag te gebruiken om  succesvolle projecten uit te lichten? In het jaarverslag van het NJi gebeurt het. Partner en projectleider kijken beiden terug. Prachtig op papier, handig digitaal. En óók te gebruiken voor je interne-, arbeidsmarkt- en marketingcommunicatie. De cijfers en droge kost, die zet je in een schema. Achterin.

  • De ouders die jouw school kiezen

Het beste voor je kinderen; dat boeit ouders. Dat zoek je in de school die je hebt uitgekozen. En je wilt graag bevestigd worden in je keuze. Kan! In een publieksjaarverslag dat je voor hen schrijft. Met veel sfeer, naast mooie resultaten. Leuk om samen (digitaal) door te bladeren aan de keukentafel. ‘Jeetje, wat doen jullie leuke dingen. Ook aan de buurvrouw laten zien…’

Doelgroep scherp? Dan volgt de vorm. In een creatieve sessie met de vormgever erbij blijkt meer mogelijk dan je denkt.

Dit blog is van Els Witte Schrijft! Interesse? Neem contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *