Het verhaal van je bedrijf 3x benut

recruitment, interne slimme kruisbestuiving tussen communicatie en marketing

Druk, tijd te kort? En altijd op zoek naar nieuwe manieren om je organisatie te profileren, te verbinden? Als recruiter, afdeling Interne Communicatie (IC) en Marketing herken je dat vast. Stel je voor dat je tijd zou kunnen besparen door één verhaal drie keer te benutten. En dat dat bovendien een mooie plus zou betekenen voor jouw eigen, specifieke missie. Intern én extern. Naar klanten, sollicitanten en medewerkers. Dat is eenvoudiger dan je misschien denkt.

Benieuwd?

Verplaats je als recruiter, specialist Interne Communicatie en marketeer je in je doelgroep:

  • Potentiële sollicitanten willen horen waarom ze nou precies bij jouw organisatie het gelukkigst zouden worden; de concurrent biedt óók een mooi salaris…
  • Medewerkers willen met elkaar delen hoe die vernieuwende werkwijze uitpakt. Hebben ze reden om enthousiast te zijn? Krijgen ze waardering?
  • Klanten willen overtuigd worden; waarom zouden ze kiezen voor het product of de dienst van jouw bedrijf, ziekenhuis, school, of instituut?

Oké. Met die doelgroepen in het achterhoofd: hoe kun je dan precies samenwerken, tijd besparen én die mooie extra winst bereiken?

 Een authentiek verhaal
Gebruik de raakvlakken. Die zitten in mens, product/dienst en werkwijze; dé ingrediënten voor storytelling. Heeft IC een prachtig verhaal geplaatst op intranet, over een project dat – met de nodige uitdagingen – net succesvol is afgerond? Dat zal ook voor kandidaten voor een functie, vergelijkbaar met de collega’s uit het artikel, razend interessant zijn om te lezen. Het verhaal vertelt iets over je toekomstige collega’s, hun enthousiasme en verantwoordelijkheden en de bedrijfscultuur. En het is authentiek! Recruiter, check de mogelijkheden. Misschien kun je het één op één gebruiken voor je pagina ‘werken bij ons’. Of kun je het met een kleine aanpassing toeschrijven naar die ene functie die zo lastig te vervullen is.

Check! Een goed verhaal op intranet kan ook goud zijn voor werving of marketing.

Dit kunnen wij (heel goed!) voor u betekenen
Ook het verhaal dat de marketeer zoekt voor klanten kan voor inspiratie zorgen.
Sommige bedrijven en organisaties kiezen ervoor om ‘hun mensen’ te laten vertellen over hun werk, vanuit marketingoogpunt. Ze zeggen ermee tegen de klant: ‘Dit is wat wij (heel goed!) doen, dit zijn de enthousiaste, vakkundige mensen waarmee u, als klant, te maken krijgt.’ Daarover gaat het artikel ‘Met praktijkverhalen win je sollicitant en klant’. Dienst of product levert de primaire invalshoek. Deze bedrijven constateren dat werving wezenlijk wordt ondersteund door deze verhalen. Ook voor IC en recruitment ligt er een kans. Wellicht kun je het verhaal intern gebruiken als illustratie van een training of een vernieuwende koers. Recruiter: wat let je om expliciet naar zo’n praktijkverhaal te verwijzen in je werving?

Zo haal je het meeste uit een slimme kruisbestuiving. Vooral als bedrijf of organisatie als geheel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *