E-mail en persbericht werken het best

nieuwsJournalisten wordt getriggerd op twitter, maar zien liever een goed persbericht in hun mailbox. Om vervolgens op zoek te gaan naar betrouwbare, authentieke bronnen voor diepgang.

Onderzoek onder journalisten

Het Amerikaanse Business Wire onderzocht welke bronnen journalisten in de VS bij voorkeur aanboren om nieuws op het spoor te komen. Het onderzoek vond plaats onder tientallen vakmensen, werkzaam bij een breed scala van on- en offline media.

Het persbericht in Nederland

Ook in Nederland is het persbericht meer dan welkom. Het is potentieel nieuws dat naar de (vaak kleine) redacties toekomt, vanuit een bron die goed kan worden getraceerd en verder kan worden aangeboord. Ook de nieuwe generatie journalisten leert ermee werken. Nore Witte, 4e jaars studente aan de School voor de Journalistiek in Utrecht over haar stage bij een lokaal dagblad: “Ik kreeg vaak persberichten toegeschoven met de boodschap: ‘ga hiermee maar aan de slag’. Of ik keek zelf in de ‘stadsbak’; de mailbox waar mensen tips en persberichten naartoe sturen. Om zelf nieuws te vinden zocht ik ook op Facebook en Twitter, maar dat is veel werk.” Haar tip: “Al is je Facebookpagina nog zo leuk: wacht niet af tot je gevonden wordt, maar stuur een persbericht.”

 

Terug naar de VS

Waar het nieuws betreft van organisaties en bedrijven gaat de voorkeur van de VS-journalisten uit naar e-mails (69%) en persberichten (22%). Zij waardeerden social media laag als bron voor een goed verhaal. 90% vindt Facebook het minst aantrekkelijk, 83% geeft de laatste score aan Google+. LinkedIn komt er van de social media nog het best vanaf (75%).

Preferred method for receiving breaking news
Eerst zorgen voor een uitstekend ‘kapstokje’. En dan de boer op met e-mail en een persbericht.

Oké, een persbericht dus. Maar waarover?

Journalisten gaven in het onderzoek aan wat zij van een persbericht verwachten. 77% hoopt op breaking news: nieuws waarvoor al het andere moet wijken.  Ondersteunende feiten zijn welkom bij 70% van de respondenten. 66% is blij met interessante invalshoeken, 52% met interessante quotes.

grafiek persbericht
Waardering info in het persbericht

 

 

 

En welk beeld moet erbij?

54% zegt aanvullende multimedia op prijs te stellen of tenminste meer aandacht te schenken aan een persbericht dat vergezeld gaat van beeld.  Met 73% zijn foto’s het meest gewild. Daarna volgen grafieken (43%), infographics (32%) en video (27%).

Laat website en newsroom aansluiten bij het nieuws

Het persbericht is vaak ‘slechts’ het begin van een nieuwsitem. Wanneer een journalist het item oppakt, bezoekt hij ook de website en is hij blij met een online newsroom, met relevante informatie over de organisatie en beeldmateriaal. De social media worden nu ook gecheckt: hoe presenteert het bedrijf zich op Facebook en LinkedIn? Welke foto’s zijn er te vinden op Instagram? Wat is er over de CEO te vinden op diens LinkedIn-pagina? Andere welkome bronnen zijn brochures, woordvoerders.

(Bronnen:  Business Wire Media Survey Results en Nore Witte)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *