Hoe zorg je voor een sterk merk?

sterk merk 1

Een sterk merk is belangrijk. Mensen hebben het eerder op het netvlies en willen ermee worden geassocieerd. Een ‘sterk merk’ geeft een goed gevoel. Niet alleen weggelegd voor Coca Cola en Apple, ook de buurtschool kan een sterk merk zijn.

Dare to differ

Simon-Sinek-Why-How-What

Maar: hoe word je een sterk merk? Volgens Simon Sinek is het van levensbelang je te onderscheiden: dare to differ. Van hem is de uitspraak: ‘Products are made in factories, brands in people’s mind’. Wanneer je voor iets staat, en als je visie aanspreekt, vindt je altijd medestanders.

Marketing coryfee Frankwatching zet uiteen waarmee je je kunt onderscheiden en wat je daarvoor nodig hebt. Ik vond het een interessante analyse en geef je de krenten uit de pap:

Je onderscheidt je door:

Ikea-hotdog

Eenvoud: Hillary Clinton gebruikte in haar eerste verkiezingscampagne een aantal taglines als Experience, Countdown to change en Solutions for America. Obama volstond met één woord: Change.
Consistentie: Waar Pepsi haar logo in meer dan in een eeuw tijd meer dan tien keer veranderde, is het logo van Coca Cola nog steeds hetzelfde als in 1885.
Creativiteit: hoewel het logo van Coca Cola niet veranderd is, is het bedrijf wel creatief. Ze maken limited edition-blikjes en -flesjes en vernieuwende campagnes. Ze geven het merk dus een boost maar blijven trouw aan de kern van het idee.
Relevantie: de tagline van IKEA luidt: We design the pricetag first. Van winkelen krijg je honger, en aan het eind van de rit wacht een hotdog voor 50 cent. Zo ga je met een tevreden gevoel (goede deal!) naar huis. Want waar krijg je nu nog een hotdog voor 50 cent?!

 

Brand Platform

Om je te onderscheiden, heb je een platform nodig, zegt Frankwatching. Wat zijn je waarden, wat is je missie? Een Brand Platform geeft richtlijnen in het dagelijks werk, een gemeenschappelijk doel en een perfecte brief voor een communicatieplan. Het houdt je ook op koers bij de ontwikkeling van een nieuw product of het design voor nieuwe huisstijl.
Een goed platform is gebaseerd op bedrijfslogica en consumenteninzicht. Het toont een helder beeld van de toekomst. Het brengt de verschillende stakeholders met elkaar op één lijn. En het is in enkele zinnen te omschrijven, als een elevator pitch. Check hoe enkele succesvolle merken zich profileren en vertaal naar je eigen bedrijf:

Het Brand Platform Model heeft deze onderdelen:
• Visie: wat is ons doel?
McDonalds: To be the best fast food restaurant experience in the world. 
• Kerncompetenties: waar zijn we de beste in?
IKEA: We design the pricetag first. 
• Differentiatie: hoe onderscheiden we ons van de rest?
Starbucks: We’re not in the coffee business serving people, we’re in the people business serving coffee.
• Kernconsument: op wie leggen we onze focus?
Volkskrant Magazine: De lezers van Volkskrant magazine zijn koopkrachtige consumenten met interesse voor kunst, cultuur, reizen en mode.
• Kernwaarden: waar geloven we in?
Google: Focus on the user and all else will follow.
• Personaliteit: wat karakteriseert ons?
Coca Cola: Creative, Passionate, Optimistic and Fun. 
• Missie: waarom doen we dit?
Facebook: Give people the power to share and make the world more open and connected.
• Brand belofte: waarom moet je ons kiezen?
Apple: You can own the coolest, easiest-to-use, cutting-edge computer and electronics.

Boven geciteerde merken bieden dus meer dan een product; ze zorgen voor een beleving. Het merk Coca Cola is sterker dan Pepsi omdat hun personaliteit terug is te zien in hun producten en campagnes. En door een hotdog van 50 cent aan te bieden, maakt IKEA aan het einde van het rondje door de winkel nog één keer duidelijk waar ze het allerbeste in zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *