Jaarverslag 2018: nu mee beginnen

wereldbol N&M

Het jaarverslag 2017 maak je niet (alleen) in 2018.  Voor een document dat motiveert, vertelt, uitnodigt en bijdraagt aan het imago begin je veel eerder. Zo pak je het aan:

 Drie punten om af te vinken

 

1. Het verhaal moet overtuigen

kind voor schoolbord

Bij een goed jaarverslag wil je méér weten. Als het goed is, zie je meteen: hier kijk ik naar de presentatie van een integere bank, een superleuke school of een bevlogen lobbyist. Het verhaal moet overtuigen. Niet alleen met de juiste woorden, zeker ook met beeld.

Relevant beeld zet het verhaal kracht bij.

2. Kijk wat mogelijk is, en past

St Vluchtelingenwerk
Een jaarverslag verrijken kan op allerlei manieren: bijvoorbeeld met film, met surveys, met testimonials of met foto’s. Kijk eens hoe anderen het doen.  Ook met een bescheidener budget kun je een jaarverslag maken dat de lezer raakt. Zo biedt Nationaal Groenfonds een pdf-versie aan, prominent op de homepage. Wakker Dier (winnaar Transparant Prijs 2012 en 2014) voert actie, óók in zijn jaarverslag. Stichting Vluchtelingenwerk laat het leven in een vluchtelingkamp zien in een reeks foto’s. De Nationale Postcode Loterij  werkt met interviews en citaten.

Kijk nu naar jouw eigen organisatie: wat maakt je bedrijf, school of organisatie uniek voor jouw doelgroep en hoe kun je dit vastleggen? Wat moet daarvoor gedaan worden op het moment zelf  en wat kan later? 

3. Maak een jaarplan 

Met een jaarverslag  ‘scoor’ je inhoudelijk. De presentatie zorgt voor beleving en bewijs. Die presentatie moet je dus organiseren. Dat doe je onder meer met een jaarplan. Dit brengt in kaart wanneer er belangrijke contactmomenten zijn. Met klanten, bij een opening of actie. Met ouders bij hoogtijdagen op school. Met consumenten die iets leren over vleesvervangers. Op een congres met een charismatische keynote spreker. Bepaal wat je wilt vastleggen en hoe: met film, testimonials, foto’s, links, surveys. Deel het jaarplan intern, overleg over wat er gaat gebeuren. En bewaak het plan!

 Tip: Wijs een projecteigenaar van het jaarplan aan die het hele jaar door alert is op het maken van fotoreportages, filmpjes en surveys.

 
Pareltje

In 2016 redigeerde ik als ‘externe’ voor de derde maal het digitale jaarverslag van Natuur & Milieu. Het werd weer een pareltje.  Als de gezamenlijke makers het goed gedaan hebben, wil je méér weten over Goeie Peer, Zon zoekt Dak en de Duurzame Snelweg…

 Het papieren jaarverslag:

  • Bijzondere vormgeving heeft extra attentiewaarde
  • Voor een selecte doelgroep
  • In de hand: nodigt uit tot doorbladeren
  • Dreigt snel in een la te belanden

Het digitale jaarverslag:

  • Is voor een breed publiek in te zien
  • Extra toegankelijk / geloofwaardig door filmfragmenten, achtergrondinformatie, animaties, links naar verwante sites of surveys
  • Filmpjes en grafieken zijn makkelijk te delen via social media
  • Het aantal bezoekers is meetbaar
  • Vriendelijk voor het milieu

Het jaarverslag in PDF:

  • Goed te vinden op de website
  • De lezer kiest voor print of scherm
  • Budgetvriendelijk
  • Beperkt te verrijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *