Interviews / onderzoek

Voor het uitzetten van een contentstategie is het waardevol om inzicht te hebben in je doelgroepen.  Luisteren = communiceren.

  • Wat houdt hen bezig; waarover maken zij zich zorgen?Op uitgesproken gedachten en verwachtingen kun je beter inspelen.
  • Wat zijn hun eigenschappen als ontvanger?

Vooraf bespreken we welke informatie je boven tafel wilt krijgen, van wie en hoeveel interviews volstaan.

Medewerkers zien als eerste de uitwerking en kunnen schrappen en aanvullen alvorens zij accorderen. De praktijk leert dat mensen zich hierdoor (meer) vrijuit uiten, waardoor zo’n luisterronde veel oplevert.

De uitkomsten kun je op verschillende manieren gebruiken:

  • voor een behoorlijk accuraat (anoniem) doelgroepprofiel
  • als bouwsteen van het intern communicatieplan
  • voor het vullen van je contentkalender

Maar ook:

  • als waardevolle achtergrondkennis wanneer je met medewerkers in gesprek gaat
  • om op terug te komen gedurende een verandertraject, bijvoorbeeld in workshops, in tussentijdse evaluaties, of in het bedrijfsblad.

 

← terug